Godverredomme


Mijn moeder die haar leven lang een nette dame was, zei van de week plotsklaps:
'Godverredomme' . Met van die rollende rrr's en een mooie holle o. Ze voegde aan haar vloek toe:  ' ja, voor dat ik dood ga, moet ik nog een brief schrijven over alle spullen, zodat jullie geen ruzie gaan maken...'
Wat zeg je nou vroegen wij. Mijn zus en ik.
'Oho', antwoordde zij ' ik vloekte, nu kom ik niet de hemel in. Daar bij de hemelpoort houdt Petrus mij vast tegen.'
Ze keek bedroefd.
Weer een zorg extra.
Dus antwoordden mijn zus en ik: 'Nee hoor mam, maak je maar niet bang. Als jij straks bij de hemelpoort komt, staan oma, je broers Henk en Wim en nog een aantal mensen jou op te wachten. En vast en zeker, Henk, Wim en oma kunnen Petrus wel overtuigen dat je binnen mag. Zo niet, dan duwen ze hem gewoon opzij en laten zij jou binnen.'
Mijn moeder keek guitig.
Ze leek gerust door deze verzekering dat een vloek je niet uit de hemel houdt. Het is immers de weg naar de hel die bezaaid ligt met zuchten...

Geen opmerkingen: