Over eieren rijden

Het is eigenlijk te laat, ik moet al slapen maar sommige dingen laten mij niet los. Zo als dat wat ik las op de weblog van mijn superbaas. Zij is drie maanden als vrijwilliger in Oeganda. Wat denk je daarvan, een vrouw aan het hoofd van een 4000 m/v tellend concern is als vrijwilliger naar Afrika. Als arts nu, verkeert zij in de meest primitieve omstandigheden en schrijft daar prachtige 'stukkies' over.
Een van haar laatste berichten is een treurig makend relaas over een overleden kindje. Vooral pakkend is het ritueel als het kindje door haar moeder wordt teruggebracht naar het dorp. De chauffeurs van de auto leggen eieren voor het voor- en achterwiel. De eieren breken als de auto er over heen rijdt. En dat is precies de bedoeling, want zo wordt het kwaad bestreden en voorkomen ' dat het dode lichaam niet nog meer gebreken oploopt gedurende de reis.'
Dat wil ik later ook bij mijn moeder's begrafenis doen, opdat ook haar gepijnigd lijf geen verdere kwetsuren oploopt. Een mooie gedachte! Toch?
Lees het verhaal van mijn 'super' baas

Geen opmerkingen: