Uitgepulkte krentebol



Mijn ene collega heeft erg veel behoefte aan rondborstig mooi Nederlands, zegt zij. Die populaire SMS taal is te kort door de bocht. Giert de bocht uit, zou ik zeggen, met z'n ff als je even wachten moet. Dus zijn we vandaag op zoek naar welluidende Nederlandse taal: uitdrukkingen, woorden, begrippen en speciaal voor die collega Vondel's beroemde gedicht: Constantijntje

Constantijtje, saligh keindje,
cherubijntje van omhoogh
die de akeligheden hier beneden
uitlacht met een lodderoog.
Moeder, zeit hij, waarom greith gij,
waarom weent gij om mijn lijck,
boven zweef ik, boven leef ik,
engheltje van het hemelrijck.


Dan hebben we nog enkele staande uitdrukkingen die ook de buik niet mogen rimpelen. Voor als je boos bent bijvoorbeeld:

'Krijg een koperen hartklep dan kan je je de tering poetsen'

'Jij uitgepulkte krentebol'

(of)
'platgetrapt spinazieblikje'

De laatste is een oude natuurlijk, want spinazie wordt vandaag de dag niet meer verkocht in blikjes.

Voor als je blij bent of vrolijk (en net klaar bent met je sessie mindfulness)

....waan je zelf zittend aan een beekje in een zonnig warm land. Kijk naar je gedachten, pak je nare gevoelens op en leg ze, een voor een, op een blaadje in het water en zend dat stroomafwaarts.

Of als je in zo'n omgeving niet kunt komen:
...blaas je nare gedachte of emotie de lucht in en stel je voor dat het een wolk is die langzaam wegdrijft.

Lukt dat niet?
Graaf een kuil voor een ander en gooi je jasje over de heining.

Geen opmerkingen: